متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی- دکتر سیامک نوراللهی

کلینیک پیشگیری

سیاستگذاری سلامت چیست؟

• روند سیاست گذاری و نقش اطلاعات و شواهد بهداشت عمومی در شکل گیری سیاست.

 نقش پزشکان بهداشت عمومی در اثرگذاری بر روند سیاست از طریق ارائه شواهد و حمایت.

تعریف اصطلاحات کلیدی:

• خط مشی عمومی: خط مشی عمومی شامل موضوعات عمومی است که توسط دولت مورد توجه قرار گرفته است و راهکارهایی که برای حل آنها انجام می شود.

• سیاستگذاری عمومی: سیاستها اغلب از طریق قانونگذاری یا اشکال دیگر وضع قوانین که مقررات و مشوق ها را تعریف می کند و ارائه منابع ، برنامه ها و خدمات را برای رسیدگی به مسائل عمومی ممکن می سازد ، تصویب می شود.

• سیاست عمومی سالم: سیاست عمومی سالم مفهومی است که توسط WHO برای برجسته کردن تأثیر بالقوه همه سیاست های دولت بر سلامت ارائه شده است.

خط مشی عمومی سالم: سیاستی است که تأثیر آن را بر سلامتی آشکار می کند. منشور اتاوا WHO تأکید می کند که سلامت باید در سیاستگذاری در همه بخشها در تمام سطوح دولت مورد توجه قرار گیرد و دولتها باید در مورد پیامدهای سیاستهای خود در مورد سلامت پاسخگو باشند.

ارزیابی اثرات بهداشتی: ارزیابی تأثیرات بهداشتی ، روشی است که به منظور ارزیابی تاثیرات احتمالی پیشنهادهای سیاست به منظور بهبود تأثیر مثبت آنها بر سلامت جمعیت و به حداقل رساندن نابرابری ها در سلامت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی